Vælg en side

Ved du, at mange donationer til foreninger og organisationer, sker i sidste kvartal af året?

Og at du faktisk kan arbejde med at højne andelen af donationer til din forening, hvis du planlægger det.

Det bør du gøre nu.

 

Højtiden øger generøsiteten

 

Mod årets udgang – omkring jul og nytår – er vi mennesker særlig næstekærlige.

Vi er i gavehumør, og støtter gerne den gode sag lidt mere end i de øvrige måneder af året.

Det kan du som repræsentant for en forening, drage fordel af, ved at planlægge din vinter-fundraising.

 

5 trin til en strategi for fundraising ved årets udgang

 

For at øge bidragene til din forening i årets sidste måneder, er det en god idé, at du har lagt en plan.

 

Den kan bestå af disse trin:

1 – Hvor mange penge vil du gerne indsamle

2 – Hvad skal midlerne specifikt gå til

3 – Hvordan skal beløbet blive indsamlet (online donation, fondsansøgninger, kampagne, sponsorater)

4 – Hvilke opgaver skal løses for at du kan indsamle flere midler mod årets udgang (markedsføring, kampagneplan, hjemmeside, betalingsløsning)

5 – Hvem gør hvad

 

Sæt planen i værk

 

1 – Hvor mange penge vil du gerne indsamle

 

Det er altid en god ide, at du finder ud af, hvor mange penge du har som mål at indsamle her mod årets udgang. På den måde kan du bedre evaluere og måle på processen, når året er gået. Sæt dig derfor et indsamlingsmål.

 

2 – Hvad skal midlerne specifikt gå til

 

Du skal også beslutte dig for, hvad de indsamlede midler helt specifikt skal gå til.

Den viden, skal du nemlig formidle til dine følgere, interessanter, donorer, bestyrelse, medarbejdere, frivillige mv. så alle er vidende om, hvad pengene skal bruges til.

Når du helt klart har defineret, hvem der drager fordel af de indsamlede midler, så kan du lettere bruge dette argument i din kampagne – for folk skal vide, hvad pengene går til – og dine frivillige eller medarbejdere skal vide dette for at kunne informere korrekt om dette under en indsamlingskampagne.

 

3 – Hvordan skal beløbet blive indsamlet (online donation, fondsansøgninger, kampagne, sponsorater)

 

For at nå et indsamlingsmål til en specifik målgruppe eller et projekt, skal du overveje, hvordan disse midler skal indsamles.

Hvis du vil søge fonde, skal du se på din indsamling i et langsigtet perspektiv, og sørge for at få sendt dine ansøgninger afsted i god tid – da der kan være en del ventetid på at få svar på en ansøgning hos en fond.

Derfor bør du også overveje, om der er andre metoder til at indsamle midler her sidst på året. Det kunne være via online indsamling hvor der placeres en donations-knap, hvor besøgende på din hjemmeside har let ved at give et beløb via online indbetaling eller mobile pay.

Det kan være sponsorkontakt, hvor du kontakter virksomheder med henblik på en engangs-donation eller en sponsoraftale af længere varighed.

Det kan også være en opkalds-kampagne, hvor der ringes til nuværende eller tidligere medlemmer eller direkte kanvaskald til mulige støtter af din sag.

Der er således mange parametre du kan skrue på, når det handler om metoder til at indsamle midler.

 

4 – Hvilke opgaver skal løses for at du kan indsamle flere midler mod årets udgang (markedsføring, kampagneplan, hjemmeside, betalingsløsning)

 

Uanset hvilken metode du beslutter dig for at anvende for at indsamle midler til din sag, er det forbundet med nogle opgaver der skal løses.

Hvis du går efter fonds-ansøgninger, skal der researches grundigt på disse, der skal skrives ansøgning og lægges budget. Går du efter sponsorater, skal der ligeså researches på dette, laves sponsorlister, sponsorpakker og sponsorbreve.

Hvis du går efter en online indsamling, skal hjemmesiden optimeres til dette med en betalingsløsning, der skal sættes markedsføringstiltag i gang for at gøre opmærksom på indsamlingen, og der skal skrives nyhedsbreve og laves opslag til sociale medier.

 

5 – Hvem gør hvad

 

Sidst men ikke mindst, skal du fordele opgaverne. Hvem skal gøre hvad, og hvornår.

Her skal du have udarbejdet en stringent arbejdsplans-fordeling, så ingen er i tvivl om, hvad de skal og inden hvornår. I planen bør også indgå en evaluerings-proces, når din indsamlingskampagne er slut, så du kan måle, om beløbet du ønskede at indsamle er nået – og hvordan processen i det hele taget har forløbet.

Så har du nemlig mulighed for at justere ind eller skabe forbedringer til næste omgang.

Rigtig god fornøjelse med din indsamling ved årets udgang.

Hilsen Rikke

 

Brug for hjælp til din fundraising

Book en afklarende samtale af op til 30 minutters varighed om lige det, du har brug for hjælp til vedr. din fundraising.

Det koster ikke noget at deltage i 30 minutters dialog om din fundraising.
Når du booker en samtale, tilmeldes du samtidig Fundraising for Projektmagere – en del af Passion for Projekters nyhedsbrev, hvor du får informationer, tips og gode råd til din fundraising.

Du vil også lejlighedsvist få viden om kurser, workshops og arrangementer.

Du kan til enhver tid let melde dig fra nyhedsbrevet igen, hvis det ikke er noget for dig.
Læs privatlivspolitik her