Velkommen til afsnit 9.
Et begreb du altid skal have for øje når du fundraiser er effekt.
Det kaldes også ofte impact.
Impact er den indvirkning dit projekt gør for målgruppen.
Dit projekt skal have en effekt
Når du udtænker dit fundraising-projekt skal du tænke på hvilken indvirkning dig projekt afstedkommer.
Hvad er det for resultater og hvad er det for en effekt der kommer ud af at gennemføre dit projekt.
Ofte handler impact om, at du løser et problem for din målgruppe, så de er i stand til noget, slipper for noget, opnår noget – og at der ikke kommer uhensigtsmæssige konsekvenser for din målgruppe, som der ellers ville komme uden dit projekt.
Konsekvenser talte vi mere om i afsnit 8 om urgency.
Beskriv projektets resultater
Når du arbejder med begrebet impact, så tænk i resultater.
Hvad er det for resultater, der kommer ud af dit projekt, når det er gennemført?
Hvordan påvirker disse resultater din målgruppe?
Hvad betyder det for samfundet eller lokalområdet, at dit projekt afstedkommer visse resultater?
Hvem har gavn af resultaterne på kort og lang sigt?
Hvilke gavnlige effekter har dit projekt i stort og småt?
Alle disse ting bør du forholde dig til, tænke over og kunne beskrive i dit fundraising-projekt.
Fondene vil gerne se projekts indvirkning
Når du fundraiser skal det ske med et klart mål for øje – at du løser et problem.
Derfor skal du i din ansøgning vise fonden, hvad resultatet af dit projekt kan blive.
Jo bedre du er til at forklare de forventede resultater af dit projekt, jo større chance for at få midler til dit projekt.
Fondene giver ikke midler til et projekt, der ikke er i stand til at sandsynliggøre, at projektet løser en udfordring, og konkret i projektets indhold viser, hvordan dette problem løses – samt i den forbindelse, har gjort sig helt konkrete tanker om – og sat mål for, hvilke resultater, der kommer ud af projektet.
Fokuser på projektets impact
Som du ser, er impact afgørende.
Du skal derfor tænke over dette element helt fra starten af dit projekt.
Tydeliggør det og beskriv det i din ansøgning, så det er til at forstå – og understøt dit projekt ved at vise hvordan du løser problematikken.
Klargør effekten af dit projekt – det er nødvendigt, hvis du vil gøre dig håb om at få fondsmidler.

Lyt til podcastens afsnit her
Brug for hjælp til din fundraising?
30 min. dialog og gode råd, der kan hjælpe dig videre med din fundraising.
Koster kun din tid og din email.
Når du booker en samtale, tilmeldes du samtidig Fundraising for Projektmagere – en del af Passion for Projekters nyhedsbrev, hvor du får informationer, tips og gode råd til din fundraising.
Du vil også lejlighedsvist få viden om kurser, workshops og arrangementer.
Du kan til enhver tid let melde dig fra nyhedsbrevet igen, hvis det ikke er noget for dig.
Læs privatlivspolitik her