Velkommen til afsnit 8.
Jeg vil i dette afsnit præsentere dig for endnu et begreb du bør skrive dig bag øret, når du fundraiser.
Vi skal i dag se på ”urgency”.
Urgency betyder at noget haster. At det er vigtigt at et problem løses indenfor en overkommelig fremtid.
Hvad er det der haster
Når du fundraiser handler det grundlæggende om, at du mangler midler til at løse et problem eller et behov for en specifik målgruppe.
Du kan høre mere om begrebet needness og behov-identifikation i afsnit 7 af podcasten.
Det behov er der typisk behov for at få løst, så hurtigt som muligt. Og det er her urgency kommer ind i billedet.
For hvorfor haster det at få midler til et projekt?
Her må du ikke opfatte haster som at du skal skynde dig med fundraising-processen. Det skal du ikke, den tager tid.
Men du skal kunne forklare, hvorfor du søger midler til dit projekt netop nu. Hvorfor er behovet for at få løst din målgruppes problem eller behov særligt påtrængende netop nu?
Hvad er konsekvensen af ikke at få løst problemet
At noget haster betyder, at der er en konsekvens, hvis problemet for dit projekt ikke imødekommes.
Det skal du kunne forklare i din fondsansøgning.
Hvad sker der, hvis det problem, som dit projekt kan løse, ikke får midler til at gennemføre og løse problemet.
Hvilke konsekvenser vil din målgruppe så opleve?
Hvad betyder det for samfundet eller for pårørende til målgruppen eller hvad betyder det i det store billede for menneskeheden eller verden?
Nogle konsekvenser kan være vidtrækkende.
Tænk igennem på kort og langt sigt, på lokalt, regionalt, kommunalt og endda globalt niveau, hvad konsekvenser er, hvis det problem, dit projekt kan løse, ikke bliver løst.
Det er faktisk essensen i urgency. Det haster at få løst et problem for at undgå de konsekvenser, der ellers opstår.
Urgency kræver handling
Hvis en målgruppe har en problemstilling som det haster at få løst, fordi konsekvenserne er uaceptable, så kræver det handling.
Handling er det, som dit projekt foretager sig.
Det vil sige, du med dit projekt handler på et behov, som det på et eller andet niveau haster med at få løst fordi det ellers giver nogle uhensigtsmæssigt konsekvenser.
Er der ikke noget som haster, hvorfor så støtte dit projekt.
Her skal du dog huske at haster ikke svarer til hu hej vilde dyr, nu skal dit projekt hastes igennem. Det er ikke det, det handler om.
Men urgency handler om, at hvis det var ligemeget om dit projekts problem bliver læst eller ej, så er der jo ingen grund til at støtte dit projekt.
Urgency kan godt være konsekvenser der opstår på langt sigt – men du skal vise, at hvis dit projekt ikke får støtte til at indfri et behov eller et problem, ja, så kommer der på et tidspunkt nogle ikke så hensigtsmæssige konsekvenser – som kunne undgås.
Det kan undgås ved at give dit projekt midler, så du kan løse dette behov – så snart som muligt.

Lyt til podcastens afsnit her
Brug for hjælp til din fundraising?
Book afklarende samtale om fundraising:
30 min. dialog og gode råd, der kan hjælpe dig videre med din fundraising.
Koster kun din tid og din email.
Når du booker en samtale, tilmeldes du samtidig Fundraising for Projektmagere – en del af Passion for Projekters nyhedsbrev, hvor du får informationer, tips og gode råd til din fundraising.
Du vil også lejlighedsvist få viden om kurser, workshops og arrangementer.
Du kan til enhver tid let melde dig fra nyhedsbrevet igen, hvis det ikke er noget for dig.
Læs privatlivspolitik her