Velkommen til afsnit 5.
I det her afsnit, skal vi se på innovation i fundraising.
Nogle fonde stiller krav om, at du har et innovativt indslag eller en innovativ vinkel på dit fundraising projekt.
Og så sidder du måske og tænker: Ja, men hvad menes der egentlig med innovation?
Hvad er innovation
Ofte vil fonden beskrive, hvad de lægger vægt på i forhold til en innovativ tilgang til et projekt, og så er det naturligvis den tilgang, du skal lægge for dagen, når du skriver en ansøgningen til den pågældende fond.
I det her podcast afsnit, vil jeg se på innovation i fundraising sådan lidt ovenfra og i et bredt snit på fundraising i forhold til innovation.
Innovation i fundraising handler om at udvikle en ny ide og give den liv.
Kodeordet i sætningen her er ”ny”.
- Innovation handler om at skabe noget ny
- Innovation handler om ny
- Innovation handler om forny
Det betyder, at når du skal arbejde med innovation i din fundraising – og det vil jeg opfordre dig til at du gør, fordi så har du faktisk større mulighed for at få tilsagn på din ansøgning til et projekt – så skal du skaber noget nyt.
Det nye er i høj kurs
Fondene vil allerhelst støtte noget som er nyt og anderledes i forhold til det, som alle andre præsentere dem for.
Vi skal ikke lave ansøgninger, som er gammel vin på nye flasker og som er projekter, der er set masser af gange før.
Vi skal vende vores fokus og skabe nye projekter, der giver nye resultater.
Derfor skal du huske på, at når du arbejder med innovation i fundraising, så skal det nye i projektet kunne udføres i praksis.
Det vil sige, det må ikke blive så innovativt, at det ikke kan lade sig gøre at gennemføre i virkeligheden. Det skal være et realistisk, nyskabende projekt.
Innovation i fundraising handler om, at du skaber værdi på nye måder – og det kræver igen at du er i stand til at se på dit projekt fra nye vinkler og med ny øjne.
Det innovative mindset
Når du skal arbejde med innovation, så kræver det faktisk, at du har et helt specielt mindset.
Du skal kunne se muligheder og tænke ud af boksen.
Du må ikke være låst fast i gamle måder at gøre ting på eller ”sådan plejer vi at gøre”.
Du må heller ikke have den begrænsning, at du ikke tror på, at ting kan lade sig gøre på nye måder.
Med andre ord, skal du have den positive ja hat på, når du arbejder med innovation i fundraising.
Du skal turde se og arbejde med dit indhold i dit projekt ud fra en nyskabende vinkel.
Vær innovativ fra starten
Det innovative skal du tage med i dit fundraising proces allerede fra idé-stadiet.
Det er faktisk ideen, der bærer hele dit projekt igennem – og hvis ideen ikke er innovativ og nytænkende, spændende og udforskende, så kan det være, at ideen faktisk ikke er bæredygtigt nok i forhold til at gennemføre et helt projekt.
Det innovative mindset skal du arbejde med i alle processer af din fundraising.
Hvis du kan det, så er du i stand til at udskille dig fra øvrige ansøgere i ansøgningsfeltet, og du er i stand til at skabe spændende, nye projekter.
Du skal ikke opfinde den dybe tallerken igen
Betyder det så, at du skal opfinde den dybe tallerken på ny?
Nej, det gør det heldigvis ikke. – Men hvis du kan, så gør det endelig.
Det at arbejde med innovation i forhold til fundraising, handler om at du er nytænkende.
Det handler om, at du skaber et projekt, der ikke er set magen til før.
Et projekt, som er anderledes og som selvfølgelig skaber værdi – og det kan du sagtens gøre uden at du opfinder den dybe tallerken igen.
Hvad kan det innovative bestå i
Innovationen kan være og kombinere samarbejder som ikke er set før.
Det kan være at kombinere indhold, som måske nok er set lignende før i andre projekter, men som i dit projekt, er blendet sammen på nye måder, så indholdet bliver anderledes og nyt – og dermed sandsynliggør, at der også kommer nye resultater ud af projektet.
Innovationen i fundraising handler om, at du skaber et projekt med ny effekt.
Det kan for eksempel være at du skaber et projekt som kombinerer målgrupper man ikke tidligere har set kombineret eller samarbejder man ikke tidligere har set kombineret.
Måske inddrager du samarbejdspartnere, der er ikke typisk bliver inddraget i forandringsprocesser og så videre.
Innovation i fundraising kan også handle om at du henter penge på nye måder.
Mange foreninger, organisationer og virksomheder fundraiser ved at sende ansøgninger til fonde, men aftaler om sponsorater er også fundraising.
Online og digitale indsamling er fundraising – og crowdfunding er fundraising.
Det samme er indsamlingskampagner.
Der er altså mange lag i det innovative i forhold til en fundraising proces.
Det kan dels være indholdet i dit projekt, men det kan altså også være måden, du udarbejder dit projekt på – eller måden, hvorpå du indsamler midler til at realisere dit projekt.
Brainstorm hjælper dig med at innovere
Innovation er evnen til at udvikle og implementere en ny ide, der skaber værdi.
For at gøre det, kan det nogle gange være en god ide at du brainstormer på den oprindelige ide, du har til et projekt – og ser på, hvordan det projekt kan blive så nyskabende som overhovedet muligt.
Det kræver, at du ser på dit projekt fra forskellige vinkler.
Det kræver, at du virkelig tænker ud af boksen – og det kræver, at du er åben over for nye muligheder
Det er en rigtig god ide at lave en brainstorm sammen med andre, fordi vi ofte spiller hinanden gode i en brainstormproces, fordi den ene idé fører til en andens idé, der igen fører til en tredjes ide.
Rigtig mange ideer bliver gode netop fordi den blev udviklet fra flere vinkler, og det er nemmere at gøre, når vi er flere om processen
Innovation handler om at skabe værdi
Opsummerende så handler innovation i fundraising om at tænke nye tanker og skabe indhold, der skiller sig ud.
Det handler om at servere dit indhold på en ny måde, og implementere det på en kreativ vis.
Mest af alt handler innovation om at skabe værdi på nye måder.
Oftest så er det kun nogle få ting, du behøver at justér på, for at indhold og effekt af dit projekt bliver innovativt.
Du må ikke lade dig afskrække af at arbejde med innovationen i fundraising og tro, at det er uoverskueligt og alt for tidskrævende – eller at der er så store forventninger til det nye i dit projekt at, du slet ikke kommer i gang.
Jeg vil blot opfordre dig til, når du får en ide til et projekt, du gerne vil fundraise til, at du spørge dig selv:
- Hvad er innovativt i denne her ide
- Hvad er anderledes i din idé til et projekt end alle de andre projekter, der også bliver søgt om i en fondsrunde
- Hvordan er det dit projekt skiller sig ud og skaber noget nyt
- Hvordan kan det her nye være til gavn for din målgruppe
Innovationen er et hjælpeværktøj
Jeg vil opfordre dig til at se innovation som et hjælpeværktøj i din fundsraiser værktøjskasse, som kan hjælpe dig med at skabe gode projekter.
Se det ikke som en forhindring.
Men vi kommer ikke udenom, at de projekter, som er mest nytænkende og innovative ofte er mere interessante for fonden at støtte, end de projekter, der lidt firkantet set, præsenterer gammel vin på nye flasker.
Husk altid, at innovation er en ny idé, der kan transformeres til et projekt, som praktisk kan realiseres – og som i sidste ende skaber værdi for en specifik målgruppe.
Rigtig god fornøjelse med at arbejde med innovation i din fundraising.

Lyt til podcastens afsnit her
Brug for hjælp til din fundraising?
30 min. dialog og gode råd, der kan hjælpe dig videre med din fundraising.
Koster kun din tid og din email.
Når du booker en samtale, tilmeldes du samtidig Fundraising for Projektmagere – en del af Passion for Projekters nyhedsbrev, hvor du får informationer, tips og gode råd til din fundraising.
Du vil også lejlighedsvist få viden om kurser, workshops og arrangementer.
Du kan til enhver tid let melde dig fra nyhedsbrevet igen, hvis det ikke er noget for dig.
Læs privatlivspolitik her