Vælg en side

Velkommen til afsnit 2.

I dette afsnit af podcasten om at give projekter liv skal vi se på, hvorfor du har brug for en fundraising-strategi.

Jeg kommer ikke til at fortælle dig i denne episode, hvordan du lægger en strategi. 

Det ser vi på i næste afsnit, men i dette afsnit vil jeg give dig 

 

10 gode kunde til at du har brug for end fundraising strategi

 

1 – En strategi giver retning

 

Den første grund til udarbejde en strategi for din fundraising er, at en strategi giver retning.

Når du har skrevet en strategi for din fundraising, så ved du altid i hvilken retning du, din forening eller organisation skal arbejde i.

Når alle arbejder i samme retning og mod det samme mål, er der langt større sandsynlighed for at lykkes med jeres mission.

 

2 – En vejledning at arbejde efter

 

Den anden gode grund til, at du har brug for en fundraising strategi er, at når din forening eller organisation har en nedskrevet og klar strategi, så har alle i organisationen eller foreningen et papir at arbejde ud fra.

Det gælder ledelsen, det gælder bestyrelsen, det gælder medarbejderne – og det gælder de frivillige.

Alle bør arbejde mod at nå det samme mål. Nemlig det, som er beskrevet i fundraising- strategien.

På den måde bliver strategien en vejledning, som alle involverede kan arbejde ud fra.

 

3 – Hjælper med at prioritere

 

Når du har en strategi, gør du det let for dig selv, for dine medarbejdere, for de frivillige og alle andre, der måtte være involveret i din fundraising, at prioritere de ting, der skal gøres i hverdagen.

Det som hjælper til at opfylde strategiens mission og vision er det, der skal have førsteprioritet.

På den måde bliver strategien et planlægningsværktøj – og det er altid godt. For når du planlægger, er der større sandsynlighed for, at du lykkes med det du ønsker at opnå – og det er den tredje grund til, at du bør have en strategi.

 

4 – Et klart fokus

 

Den fjerde grund til at udarbejde en strategi for din fundraising er, at strategien skaber fokus.

Alle ved, hvad målet er – og alle ved hvilken plan, der er lagt for at nå til målet.

Fokus skaber mere dedikation, fokus letter vejen mod målet, fokus skaber koncentration og målrettethed.

Alt sammen gode elementer, der højner sandsynligheden for at nå i mål med din strategi.

 

5 – En strategi giver handling

 

Fordi din strategi er et planlægningsværktøj, hvor du har beskrevet, hvad du ønsker at opnå – og hvordan du skal nå derhen – så vil du også med en strategi for din fundraising skabe mere handling og mindre snak.

Der vil være mindre forvirring. Der vil være mindre diskussion eller dialog om, hvad I skal gøre i jeres forening.

Alt det står jo allerede i strategien – og det der står i strategien, skal have prioritet.

Men strategien skal bakkes op af handling, og derfor skal du i din strategi beskrive, hvilke handlinger, der skal gennemføres i din forening eller organisation for at strategien kan gennemføres.

Det er svært at skabe handling, hvis der ikke er lagt en handlingsplan som er en del af din strategi.

Så den femte grund til, at du skal etablere en strategi for din fundraising er, at du dermed også får en handlingsplan, så der kommer mere action bag ordene.

Sådan at handlingen giver resultater.

 

6 – Skaber klar kommunikation

 

Det er også muligt at skabe en klar kommunikation om, hvad din forening arbejder for eller hvordan din organisation kan skabe en transformation for målgruppen.  

Det bliver nemmere at kommunikere budskabet til omverdenen, men også internt til alle involverede i din organisation eller forening.

Der er med en strategi gode muligheder for at arbejde strategisk med intern og ekstern kommunikation, der fremmer synligheden så verden opdager, at du har en god sag som de har mulighed for at støtte, sådan at du kan realisere visionen og missionen i strategien.

Omkring kommunikation og strategi er det også her, du kan gøre dig overvejelser om, hvordan du som projektejer, organisation, forening eller virksomhed kan skille dig ud fra alle de andre, som også arbejder med at give projekter liv.

Alt det bør indgå i din strategi og er dermed den sjette grund til at udarbejde netop strategien.

 

7 – SWOT

 

Syvende grund er at du i din strategi kan udarbejde en SWOT analyse.

SWOT analyse er en form for tilstandsrapport, hvor du kan forholde dig til de styrker som din forening eller organisation indeholder – men også hvilke elementer, der gør jer sårbare og kan være en svaghed.

SWOT analysen giver dig også mulighed for at kigge på de muligheder, der byder sig i forhold til din mission og vision og samtidig også vurdere,  om der er nogle trusler, der kan komme på tværs er din strategi.

De 4 elementer:  Styrker,  Svagheder, Muligheder og Trusler (Strength, Weakness, Opportunity, Threats) bør du analysere på, for på den måde står du stærkere i din fundraising og kan imødegå eventuelle uforudsete hændelser, så de ikke ødelægger dit praktiske arbejde omkring din fundraising.

 

8 – Ressourcer

 

En veltilrettelagt og gennemtænkt strategi giver dig også mulighed for bedre at fordele de ressourcer, du har til rådighed.

Både hvis du er alene om at fundraise – eller at du er en del af et større set-up: Det tager tid at fundraise og der er mange elementer, som indgår i en fundraising proces.

Derfor skal de ressourcer du har til din rådighed fordeles bedst muligt, så du får mest ud af de ressourcer du har.

Og det kan din strategi hjælpe dig med, hvilket er den ottende gode grund til at udarbejde en strategi, så du har styr på dine ressourcer.

 

9 – Nå dit mål

 

Den måske bedste grund til at udarbejde en strategi er ganske enkelt, at du med en strategi har langt større mulighed for at nå i mål med det, som du ønsker for din fundraising eller din organisations udvikling eller din personale rekruttering eller din frivillig indsats.

For der kan jo være mange forskellige indsatsområder i en strategi.

Din strategi er din ledestjerne og din handlingsplan.  Ja, man kan næsten sige, at strategien er et roadmap for, hvordan du kommer fra A til B – og dermed kan du indstille din fundraising gps sådan, at du med størst sandsynlighed kan tage den lige vej Fra A til B og dermed nu i mål med din mission og vision. 

 

10 – Evaluering

 

Sidst men ikke mindst giver strategien uvurderlige data, som du kan evaluere på, når perioden for din strategi er udløbet.

Din strategi bør indeholde succeskriterier – og dem vil jeg anbefale at du evaluere på, når strategiens periode er udløbet.

Har du ikke i din strategi indlagt succeskriterier er det svært at se, om du har nået dine mål.

I podcastens første episode talte jeg om vigtigheden af målsætning – og præsenterede her SMART-modellen.

Denne model kan du med fordel anvende til dine succeskriterier.

Det er vigtigt altid at evaluere en strategi for at identificere, hvad der er gået godt, hvad der er gået mindre godt – og hvad der kan justeres på.

Derfor er en strategi et fantastisk værktøj, der kan hjælpe dig med punkt for punkt at vurdere, hvor meget du har nået din strategi.

Den viden du får i evalueringen benytter du, når du lægger den næste strategi for din fundraising.

 

 

Derfor skal du have en fundraising-strategi

 

Det var 10 gode grunde til, hvorfor du har brug for en strategi i din fundraising.

Din opgave bliver nu at begynde at overveje, hvilke elementer du ønsker skal indgå i din fundraisingstrategi.

I næste episode giver jeg dig gode råd til, hvordan du kan opbygge din strategi.

Rigtig god fornøjelse.

Derfor har du brug for en fundraising-strategi

Lyt til podcastens afsnit her

w

Brug for hjælp til din fundraising?

Book afklarende samtale om fundraising:

30 min. dialog og gode råd, der kan hjælpe dig videre med din fundraising. 

Koster kun din tid og din email. 

Når du booker en samtale, tilmeldes du samtidig Fundraising for Projektmagere – en del af Passion for Projekters nyhedsbrev, hvor du får informationer, tips og gode råd til din fundraising.

Du vil også lejlighedsvist få viden om kurser, workshops og arrangementer.

Du kan til enhver tid let melde dig fra nyhedsbrevet igen, hvis det ikke er noget for dig.
Læs privatlivspolitik her